28. joulukuuta 2010

Tärkeä kirjoitus korkeasta verenpaineesta riskitekijänä





















Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikaisen blogissa on juttu tärkeästä aiheesta: korkeasta verenpaineesta unohdettuna riskitekijänä. Jutun mukaan korkea verenpaine on jäänyt pahasti rasvasodan ja kolesterolin varjoon, vaikka korkea verenpaine aiheuttaa moninkertaisesti ennenaikaisia kuolemia verrattuna korkeaan kolesteroliin.

Siltä osin täydentäisin kirjoitusta, että korkean verenpaineen ravitsemushoidossa on tärkeää kaliumin runsas määrä. Korkean verenpaineen ravitsemushoitoon kehitetyssä DASH-ruokavaliossa pyritään ennen kaikkea runsaaseen kaliumin saantiin. Niinpä DASH-ruokavaliossa tärkeintä on runsas vihannesten ja hedelmien määrä. Niitä nautitaan 8—10 annosta päivässä.

Kasvisten lisäksi DASH-ruokavalioon kuuluu runsaasti täysjyväviljaa, 2—3 annosta vähärasvaisia tai rasvattomia maitotuotteita, laihaa lihaa tai kanaa sekä kalaa. Ruokavaliossa syödään myös pähkinöitä ja palkokasveja (esim. papuja ja tofua). Tyydyttyneen rasvan ja makean syöntiä sekä suolan saantia rajoitetaan.

Korkean verenpaineen alentaminen on tärkeää erityisesti siksi, että siten voidaan vähentää aivohalvausriskiä. Sen lisäksi DASH-ruokavalio vähentää yli kolmanneksella sydämen vajaatoiminnan riskiä. Ruokavalion on myös havaittu parantavan luun aineenvaihdunnan merkkiarvoja, mikä viittaa siihen, että DASH-ruokavaliosta on hyötyä osteoporoosin ehkäisyssä.

Yksityiskohtaisempaa tietoa korkean verenpaineen hoidosta ravinnolla ja ravintolisillä on Ravintoa sydämelle -kirjassani (WSOY 2007). Siinä on kokonainen korkeaa verenpainetta käsittelevä luku.

Viite:

Laatikainen, R. Rasvojen varjossa lymyää kohonnut verenpaine. Pronutritionist.


4 kommenttia:

  1. Kaliumin lisääminen ruokavalioon on jo kauan tiedetty hyväksi. Ravinnosta saatavaa kaliumia on eniten perunassa ja perunaa taas ei liiemmin suositella . Linus Pauling Institute:n mukaan aikuinentarvitsisi kaliumia n. 4,700 mg/vrk. Kuinka ihmeessä ravinnosta ilman perunaa saa tämän määrän. Itse otan Solgarin Potassium-tabletteja pari päivässä. Ne tuntuvat olevan hyviä. Siis kalium on todella unohdettu nykyravinnosta !

    VastaaPoista
  2. Leo,

    4,7 grammaa on juuri se määrä, joka DASH-ruokavaliosta saadaan. Samalla on totta, että se on kunnianhimoinen määrä.

    En aivan usko, että kaliumin käyttö ravintolisänä ajaa samaa asiaa, koska vihanneksista ja hedelmistä saadaan kaliumin lisäksi myös muita aineita, mm. nitraattia, karotenoideja ja polyfenoleita, joilla myös on lievää verenpainetta alentavaa vaikutusta.

    VastaaPoista
  3. Perunassa on siis jotain hyvääkin;) Onneksi olen tullut syöneeksi pitkälti tämän DASH-ruokavalion mukaisesti, vaikka nyt kuulenkin siitä ensimmäistä kertaa. Sokerin liian runsas saanti on ainoa paheeni.

    VastaaPoista
  4. Katriina,

    Joo, kaliumin lähteenä peruna on hyvä, vaikka se muuten melko ravintoaineköyhä onkin. Mutta kuten blogin Facebook-sivulla kirjoitin, peruna ei suinkaan ole ainoa hyvä kaliumin lähde, vaan sen lyövät laudalta esimerkiksi keitetyt pavut, viikunat ja monet pähkinät. Palsternakassa on kaliumia suurin piirtein saman verran kuin perunassa eivätkä avokado, parsakaali, banaani, herne, kukkakaali, bataatti ja porkkana jää kauaksi jälkeen.

    VastaaPoista

Haluan säilyttää blogissani miellyttävän ilmapiirin. Eri mieltä saa olla, mutta töykeitä, halventavia tai jankkaavia kommentteja ei julkaista.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...