23. joulukuuta 2008


Toivotan kaikille lukijoilleni lämminhenkistä Joulua!

10 kommenttia:

  1. Hyvää Joulua
    sinullekin Juhana.

    VastaaPoista
  2. Toivotus hyvän joulun ja ruokarauhaa sinnekin.

    VastaaPoista
  3. Samoin.
    Rauhallista ja levollista joulua
    myös siulle. =)

    VastaaPoista
  4. Kiitos Olematon, Sananjalka ja Hallatar. Joulurauhaa ja -iloa teillekin! :-)

    VastaaPoista
  5. Mukavaa Tapaninpäivää sinulle!

    VastaaPoista
  6. Hyvää joulua! Olen lueskellut blogia moneen otteeseen ja ollut todella vaikuttunut kirjoitusten tasosta! Hienoa!

    Nyt kun kerran tulee kommentoitua, niin kysäisen samalla jotain: Puhutaan, että olisit ollut pitkäaikainen vegaani ja sairastellut epämääräisesti ja parantuneesi jätettyäsi veganismin? Onko puheissa perää ja onko vieläkään käryä mistä sairastelu saattoi johtua?

    Terveisin, kohta 3 vuotta terveenä vegaanina ja yli 13 vuotta ilman lihaa elänyt urheileva nuorimies. :)

    VastaaPoista
  7. Kiitos lämmittävistä sanoista, Tuukka.

    Olin pitkään laktovegetaristi. Keskellä sitä kautta olin myös kahden vuoden ajan vegaani. Halusin kokeilla vegaaniutta katsoakseni, voisinko paremmin sillä ruokavaliolla. En tullut sairaaksi, mutten voinut sen paremmin kuin laktovegetaarisella ruokavaliolla. Siksi palasin takaisin laktovegetarismiin.

    Kasvissyöntikauteni lopulla söin muutaman vuoden ajan kalaöljykapseleita, sillä olin vakuuttunut pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen hyödyllisyydestä. Lopulta aloin syödä kalaa, ja nykyään syön joskus myös muuta lihaa, mutta en kovin usein.

    Ymmärrän vegaaniuden eettisiä syitä, mutta en pidä sitä terveydellisesti ihanteellisena. Sen ongelmat saattavat tulla esille vasta usein vuosien noudattamisen jälkeen. Myös yksilöllisiä eroja voi olla. Minulle on syntynyt sellainen vaikutelma, että jotkut pärjäävät vegaaniruokavaliolla pitkäänkin aika hyvin, mutta toiset taas eivät. Mielestäni kannattaakin kuunnella omaa kehoa ja tehdä nöyriä päätöksiä, jos sellaisten aika on.

    Joka tapauksessa riittävä ravintolisien käyttö on mielestäni vegaaneilla A ja O. B12- ja D-vitamiinia tulee käyttää ravintolisänä ja riittävästi. Lisäksi on hyvä pitää huolta riittävästä omega-3-rasvahappojen saannista. Iäkkäämmät vegaanit, varsinkin miehet, saattavat tarvita myös DHA-lisää (on olemassa vegaanisia DHA-kapseleita, jotka ovat peräisin levästä).

    VastaaPoista
  8. Kiitos vastauksesta! Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että tärkeintä on löytää se, mikä itselle sopii ja kuunnella vartaloaan. Kaikille veganismi ei varmaankaan sovi, aivan kuten on hyvin paljon ihmisiä, joille ei lihansyönti sovi. Tosin aika paljon ihminen pystyy sopeutumaan mm. bakteerikantojen kautta.

    Olen myös samaa mieltä kanssasi vegaanien lisäravinteista. Itse käytän Veg1-vitamiinivalmistetta, jossa on 10 x päivän tarve B12-vitamiinia ja 2 x päivän tarve D2-vitamiinia (mikä sekään tuskin olisi yksistään tarpeeksi koska D2 imeytyy sen verran kehnosti). Samassa tuotteessa on myös jodia, seleeniä ja B-ryhmän vitamiineja. Veg1 on tehty Vegan societylle mittatilaustyönä vegaanien ravitsemustutkimusten perusteella antamaan juuri niitä ravintoaineita, joita keskimääräisellä vegaanilla saattaa olla liian vähän ruokavaliossaan.

    Sain postitse juuri viikko sitten muutaman purkin mainitsemiasi leväperäisiä (hieno termi) EPA+DHA-kapseleita. Napsin jonkin aikaa ja katson onko eroa nykyiseen olotilaan. Vielä ei eroa näy, eikä ihmeitä parissa päivässä tietenkään saavuta. Ehkä masentava kaamosaika ei ole otollisin aika testiin, mutta ei noista haittaa ainakaan ole.

    Lähinnä ostinkin noita DHA+EPA-kapseleita kuusikymppisille vegaanivanhemmilleni sekä siskolleni, jonka pitäisi ruveta imettämään vegaanina aivan piakkoin. Hintaa noilla kapseleilla on häijysti, mutta voisi ne rahat tyhmempäänkin kohteeseen syytää.

    Pahoittelut aiheesta eksymisestä. ;)

    VastaaPoista
  9. Tuukka kirjoitti:

    "Itse käytän Veg1-vitamiinivalmistetta, jossa on 10 x päivän tarve B12-vitamiinia ja 2 x päivän tarve D2-vitamiinia (mikä sekään tuskin olisi yksistään tarpeeksi koska D2 imeytyy sen verran kehnosti)."

    Joskus kannattaisi mielestäni tarkistaa laboratoriokokein, että otetut määrät todella riittävät kohottamaan B12-vitamiinin ja D-vitamiinin tasot elimistössä riittävän korkealle.

    Mainitsemieni lisäksi kannattaa vielä tarkistaa kalsiumin saannin riittävyys esimerkiksi Finelin Ruokakori-laskurilla. Kalsiumin määrä ei saisi jäädä alle 700 milligramman vuorokaudessa (lisää osteoporoosin riskiä jos jää).

    VastaaPoista
  10. Vegaanien ja oikeastaan sekasyöjienkin kannattaisi tosiaan silloin tällöin käydä tarkistuttamassa veriarvonsa siltä varalta, että esim. imeytyminen on heikkoa. Tällöin terveydellisiä ongelmia voi ennaltaehkäistä tehokkaasti. Itse lupasin itselleni jossain vaiheessa tänä vuonna tarkastuttaa arvot, ihan vain varmuuden vuoksi vaikka olo onkin hyvä.

    Tuo kalsiumintarve on sentään ollut puheena hyvin kauan. Vegaanina ei ole vaikeaa saada tuota 700mg päivässä kasaan kunhan syö tarpeeksi. Kasvimaitoihin lisätään oikeaoppisesti nykyään kalsiumia ja D2-vitamiinia. Kalsiumtabletteja en ole vielä ruvennut syömään, kun olen laskenut saavani muuten tarpeeksi ja kalsiumtalbletit pitäisi ottaa erikseen muiden lisäravinteiden kanssa imeytymisen tehostumiseksi.

    VastaaPoista

Haluan säilyttää blogissani miellyttävän ilmapiirin. Eri mieltä saa olla, mutta töykeitä, halventavia tai jankkaavia kommentteja ei julkaista.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...